החורף כבר כאן, הילדים הרגישים שלנו מרגישים את השינוי באוויר בריחות, ברדת החשכה ובהתנהלות של החלפת פרטי הלבוש. המלחמה על הגרביונים, הגרביים, מכנסי הג’ינס, מגפיים ומעיל היא מקור לקושי במערכת היחסים בין ההורה לילד ובאווירה שנוצרת כבר בתחילתו של היום.
כשהילד מסרב ללבוש מעיל או סוודר – לא בטוח שהוא עושה לכם דווקא, יכול להיות שהסיבה היא רגישות יתר במערכת התחושה.
מהי הפרעה בעיבוד החושי?
הפרעה זו מתרחשת כאשר המוח מעבד באופן שאינו יעיל מסרים חושיים המגיעים מסביבתו של האדם או מגופו. מה שנראה בפועל זה ילד שמתקשה להגיב בצורה סתגלנית לתחושות יומיומיות בהן ניפגש אשר ילדים אחרים לא רואים בהן קושי.
מהי רגישות יתר למגע?
נטייה של הילד להגיב בצורה שלילית של כאב עוצמתי או חוסר נעימות שאינה נסבלת למגע שאמור להיות נעים, מהנה ושאינו מפריע לתפקוד. הילד יחוש כי הוא בדריכות, מתכונן לעימות ומאוים וצריך להגן על עצמו בעולם.
אותם ילדים יהיו במצב דריכות גבוהה, סף הגירוי לסביבה יהיה גבוה, החרדה גדולה ואותו ילד יכול להדגים מגוון התנהגויות כמו: אימפולסיביות, אלימות, היפראקטיביות, דרמטיות, פחד וכדומה. אותם ילדים ידגימו רתיעה ממגע של חיבוק, נשיקה, מגע במשטחים כמו: חול ודשא, ימנעו מלבישת מגוון טקסטורות בביגוד, ימנעו מעבודות יצירה המערבות מגע בדבק, גואש, בצק, ידגימו רתיעה מאמבטיות קרות/חמות, ימנעו מסירוק השיער וגזיזת ציפורניים, ויעדיפו מאכלים רכים ופחות גסים.
מהם הסימנים לרגישות יתר בחורף?
• בגדי צמר או טקסטורות אחרות יגרדו ויציקו להם
• הגרביון ירגיש להם לוחץ ומגרד
• הם ירגישו שהמעיל כבד ולא נוח על הגוף
• הג’ינס שנחשב למחמם יותר מציק להם – המרקם שלו מחוספס, הכפתור לוחץ ולא נעים.
• המגפיים כבדים, מסורבלים וחמים להם מדי.
• חם להם כשלכם קר – טמפרטורת הגוף שלהם שונה משל כלל האוכלוסייה.
• ויכוחים ומזג עצבני ורגיש בכל יציאה וארגון של הבוקר הקשורים ללבוש חורף.
איך כדאי להתייחס לאותם ילדים?
1. כבוד ויחסים – התייחסו ברצינות לקושי שמביע הילד וכבדו את תחושותיו. ברגע שתכילו ותתנו מקום לתחושות שלו שהן אמתיות מבחינתו ומוקצנות מבחינתכם יהיה הרבה יותר נעים וקל להבין במה אתם יכולים לעזור לו.
2. אל תלחצו ואל תלחיצו את הילד בעקבות התפיסה הראשונית שלכם כי בחורף קר וצריך להתלבש הרבה. ישנם דרכים רבות ללבוש חם שיתאימו גם עבורם.
3. לצד ההבנה וההכלה של הקושי שלהם הסבירו להם את הסיבה לבקשתכם – כשלילדים ברור מה ההיגיון העומד מאחורי הבקשה, השיח מולם יותר קל וגמיש.
4. לבוש שאינו תואם את המצב התחושתי שלהם עלול להביא להתקפי זעם ובכי, משברים רגשיים, דיכאון ושינו קיצוני של מצב הרוח. במצבים אלו עצרו את ההתנהלות, נשמו נשימה עמוקה ואז תגיבו בשיחה על כך ובמציאת פתרונות.
5. התחילו את היום מוקדם ממה שתכננתם, על מנת לאפשר את זמן ההסתגלות והחשיפה ההדרגתית לשינוי במזג האוויר.
6. תמיד תציעו לילד משהו חם נוסף בתיק, במידה וירגיש שקר לו הוא ישתמש בפריט. כשלילד יש שליטה על המצב וכל האפשרויות פתוחות בפניו יותר קל לו ופחות מלחיץ ומפחיד אותו. במידה והילד בחר לא לקחת את הפריט לבוש הוא יצטרך להתמודד עם ההשלכות. התמודדות עם הבחירה היא חלק מהלמידה של הילד בדרך לוויסות מאוזן יותר.
אז מה עושים?
– צאו ליום קניות עם הילד, הראו לו שאתם קשובים לצורך שלו, שימדוד בגדים שנראים לו מתאימים עבורו. המעורבות של הילד בבחירה עושה הבדל גדול במידת שיתוף הפעולה היומיומי. במידה והילד מצא משהו שנעים לו קנו ממנו כמה מאותו הפריט, זה מקל על החיפוש האינטנסיבי.
– כדאי לעשות עיסויים עם מרקמים שונים אחר הצהריים או לפני השינה לכמה דקות. לכל ילד רגישות למרקם אחר, לכן הכינו תיבה עם מגוון רחב של טקסטורות בדרגות שונות של גירוי וחשפו אותו לכך בעיסוי הדרגתי מהמרקם הנעים לו יותר, בינוני וגס – כך שבכל יום ייחשף לפחות לשלשה מרקמים לכמה דקות מרוכזות. עיסוי תחושתי עושים בידיים, ברגליים, בשני צידי עמוד השדרה, חגורת הכתפיים ובפנים (ללא בטן ובית חזה).
– קנו להם גרביים ללא תפר, גרביונים ללא תפר קפוצ’ונים קלים יותר ממעיל (יש היום מגוון רחב), גרביים, חולצות ומכנסיים תרמיים שהם קלילים ונעימים השומרים על חום גוף מבלי ללבוש הרבה שכבות.
– קנו נעליים קלות יותר עשויות מבד ובמידה אחת גדולה מהמידה שלהם, שלא יהיה להם לוחץ מידי. תמיד עדיף לקנות שני סוגי נעליים כדי שתהיה אפשרות להחלפה וחשיפה גדולה יותר.
– הסירו את התוויות לפני הלבוש הראשוני, כך שלא יצטרך להתמודד עם הקושי בתחילת היום שמתבקש להתלבש או במהלך היום.
– בחירת הביגוד בערב, ובמידה והילד לא מצליח לבחור בחרו ביחד איתו בין 2-3 אופציות. הכינו רשימה מהם האופציות ללבוש בחורף עבורו, ככה יהיה לו קל יותר בבחירה.
– הלבישו בשכבות, כך שאם לילד חם או לא נעים יוכל להוריד בקלות. השכבות שילבש הן השכבות שמצאתם כי הן נעימות עבורו.
– שתפו את הגננת או המורה בקשיים של הילד ובאלו אמצעים אתם משתמשים על מנת לעזור לו ומה האופציות שתוכל לתת לו בשעות בהן נמצא במסגרת.
עינת לוי זמר
בעלת עסק ‘בריאות.תנועה.צמיחה’, מומחית בספורט התפתחותי-טיפולי, תנועה ובריאות.
בעלת תואר ראשון בחינוך ובהוראת החינוך הגופני והתנועה, התמחות בטיפוח יציבה ותנועה.
בעלת הכשרה מעמיקה בתחומי ספורט ותנועה, תפקודי פה ולסת, וויסות חושי, שכלול יכולות למידה באמצעות תנועה, רפואה הוליסטית לילדים, תזונה, שינה, חינוך ועוד…
מאמנת אינטגרטיבית לילדים ונוער.
בעלת ניסיון וותק אבחוני וטיפולי בתינוקות, ילדים ומבוגרים מעל 19 שנים.
בעלת קליניקה פרטית בקריית אונו, מלווה ומייעצת למטפלים ולסטודנטים ומרצה בסדנאות בתחום להורים, סטודנטים ואנשי מקצוע.
050-9002202
www.einatlevyzemer.com